~In the naMe 0f Allah the mOst graciOus the mOst MerficuL~

Bila haTi menghadap Tuhan....baruku sedari ada kelemahan terasa kerdil berbanding yg Esa...terharu terfikir beTapa agungNya Tuhan...

Duhai Sayangku...
Apa gunanya hidup ini tanpa haTi yg hidup...??? HaTi yg hidup adalah haTi yg subur dgn Iman dan Taqwa..haTi tidak pernah letih berzikir dan berselawat..haTi yg sentiasa mengucapkan kata syuKur...haTi yg sentiasa merindukan pertemuan dgn Allah dan RasulNya..
haTi yg sentiasa merindui penciptaNya bukan yg diciptanya..

"Dan ingatlah Tuhanmu dalam HaTimu dgn rendah haTi dan rasa takut, dan tidak mengeraSkan sUara, pada waktu pagi dan petang dan janganlah kamu termasuk orang2 yg lengah"
~Al-A'raf 205~


Sebaik-baik kaya adalah kaYa haTi...sebaik-baik bekal adalah TaqWa...Seburuk-buruk bUta adalah bUta haTi...
Sebesar-besar Dosa adalah berDusTa...Sejelek-jelek Usaha adalah Riba...Seburuk-buruk makanan adalah meMakan harTa aNak yaTim..!!!



Friday 2 September 2011

.:: rindu nye saat keManisan bersama ::.

Aku pernah merasai bahagia bersama nye..
Aku pernah merasai kesedihan bersama nye..
Aku pernah merasai kerinduan bersama nye..
Aku pernah disakiti bersama nye..
Aku pernah berkongsi rase bersama nye...
Aku pernah di dilukai bersame nye..
segala..yg dirasai ni..segala2..nye di anugerahi oleh Allah kpd aku dn dia..
ni lah..shbt..susah senang bersame..
aku ingin pergi ke syurga pn bersame nye..=)


Suatu ketika dulu aku..aku pernah bersekolah bersame nye..ditempat Dakwah & Tarbiyah disemai..itu lah MATRI..aku mula berta'aruf krn aku selalu bersamenye.. dia sebilik ngan ku...dan halaqah bersama ku..
matlamat ku dtg ke MATRI krn aku ingin sgt dpt berkenalan dgn shbt yg soleh..memiliki fikrah dn ilmu yg soheh dn boleh menambah baikan lagi seluruh kehidupan ku pd Rabb...Alhmdulillah...kini aku sudah memilikinye..dn matlamatku..same sepertinye..=)
Aku adlh insan yg banyk kekurangan..sehinggan kdng2 aku x sedar yg aku telah melakukan bnyk kesilapn..
dn x terdaya..nk menghurai panjang tentang kekhilafaku..
aku amat perlukn shbt yg soleh untuk mendekatiku..agar ia dpt menyempurnakan serba kekuranganku..
sepanjang hidupku ketika belasan thn..aku mulalai hidup jauh bersama family..umi ayah yg dulu selalu memberi dorongan..tempatku m'cerita luahan hati..tempatku bersandar..semua nye..telah jauh dariku...bukan bermakna jauh x mendekatiku..tapi jauh untuk ku bersemuka dgn family..(perak-perlis)..
Aku ingat dulu..ketika belajar bersama..hati ku x pernah basah dgn kata2 pelembut hati dlm mengaitkan subjek akedemik dgn rantaian fikrah yg di beri oleh murabbi. Segala2 nye..adalah sumber kpd ku dlm medan jihad..!!!


Ketika aku sedih..dn rase tertekan..dalam sesuatu keadaan...dia selalu bersamaku memberi dorongan..
Perkara ini masih terkesan dalam hatiku..sewaktu ku menghadapi kesulitan..aku menagis seorang diri dlm kelas..ketika itu suasana terlalu sunyi...dia menghampiriku..dgn menenagkanku..mungkin aku tidak perlu mejelaskan lagi apa perkara yg berlaku..dn dia selalu g tau..walau macam mane pn Allah tetap syg kan hambanye...itulah perkara yg selalu di sebut2kn..
Masa terlau pantas..berlalu pantas meninggalkan segala kenagan di belakang..step by step kaki ku langkah untuk menempuh ke medan jihad yg lain...tapi medan jihadku bersamanye..sudah berbeza..
aku pergi ke..Kolej Terbaik Dunia(KTD)..dan dia kini ke Universiti Islam Antarabangsa(UIA)..aku juga mengambil kos yg berbeza dgn dia..aku akaun..dn dia ilmu wahyu..
dan kini ujian ku sgt berbeza dgn dia..Allah mengujinya dgn cara lain..aku cara lain juga...ape2 pun pencarian sumber kekuatan adalah same..iaitu hanya berbalik sahaja pada Rabb..yg akan menanugerahi kekuatan..
Suatu hari...aku mengalami kesulitan yg..yg x dpt ku tempuhi seorg diri..hatiku sesak..jiwa ku meronta..air mata megalir melambangkan..betapa aku perlu mencari kekuatan..kekuatan yg utama adalah..Allah..yg mendengar segala rintiha..dn kekhilafan ni..
Barulah..aku sedari aku perlukan shbt yg soleh dpt berkongsi rase ini..lalu tangan ku megerak kn jari-jemari ni   untuk menekan butang hnset...call..
Alhmdllh..dia mengangkt hnsetnye..dia menaya khabarku..dlm masa yg same aku menceritakn segalanye..pd dia..dn dia membei dorongan dn kekuatan...nilah..medan Dakwah & Tarbiyah..semua orang x akan lari dlm melakukan kesalahn..kita bukan malaikat..kita adlh manusia yg selalu melakukan kesilapn..Keampunan Allah tu terbentang luas..Allah syg kn kita..belajar dlm mengenal erti kesabaran..jgn berlumba2..untuk memiliki result yg cemerlang..tapi berlumba2 lah dlm memperbaiki akhlak dn amalan..=)jazakillah..shbt ku..ini lah kata2 nye..
segala2 nye..tersemat dlm hati..bukan shbt ini sahaja yg akan masuk syurga bersama2 tpi semua shbtku..yg telah megajarku erti kesabaran dan keikhlasan dalam kehidupan..
name nye..masih terpahat dalam hati...
Jika aku lemah dn x berdaya...dampingilah..aku..jika aku berbahagia..ingatilah..aku tentang kesengsaraan shbt yg lain termasuk saudara2 di palestin..agarku..meganali erti syukur..dlm kehidupan..jazakillah pada shbt ku yg lain..aku rase beruntung kerana menganali mu..





1 comment:

  1. semoga Allah sentiasa pelihara ukhuwwah yang bersahabat betul2 kerana Allah......doakan syu gak...bile teringat zaman di matri,terasa sayu,sedih gembira...memang anganan syu amat tinggi...(harap satu batch dpt kumpul balik sama2 ,buat program sama2,saling beri kekuatan ....)tapi,bilakah saat itu??hanya mampu berdoa.....semoga Allah redha ngan kehidupan kita......

    ps:sahabat fillah tu Ruhie kan???hehehe....semoga Allah redha...^^

    ReplyDelete