~In the naMe 0f Allah the mOst graciOus the mOst MerficuL~

Bila haTi menghadap Tuhan....baruku sedari ada kelemahan terasa kerdil berbanding yg Esa...terharu terfikir beTapa agungNya Tuhan...

Duhai Sayangku...
Apa gunanya hidup ini tanpa haTi yg hidup...??? HaTi yg hidup adalah haTi yg subur dgn Iman dan Taqwa..haTi tidak pernah letih berzikir dan berselawat..haTi yg sentiasa mengucapkan kata syuKur...haTi yg sentiasa merindukan pertemuan dgn Allah dan RasulNya..
haTi yg sentiasa merindui penciptaNya bukan yg diciptanya..

"Dan ingatlah Tuhanmu dalam HaTimu dgn rendah haTi dan rasa takut, dan tidak mengeraSkan sUara, pada waktu pagi dan petang dan janganlah kamu termasuk orang2 yg lengah"
~Al-A'raf 205~


Sebaik-baik kaya adalah kaYa haTi...sebaik-baik bekal adalah TaqWa...Seburuk-buruk bUta adalah bUta haTi...
Sebesar-besar Dosa adalah berDusTa...Sejelek-jelek Usaha adalah Riba...Seburuk-buruk makanan adalah meMakan harTa aNak yaTim..!!!



Wednesday 29 June 2011

~SaBar..dan teruS saBar...dUhai..haTi~

Pengalaman nie berlaku pada nOvember 20o9..waKtu nie saya ngah ambil SPM..kisah nie banyak melakarkan seJarah hidup saya sebagai seorang pelajar yg terpaksa m'nanggung kesakitan..tapi x apalah..Allah is always with me..=)..sebab nye..dalam hidup nie tidak sume mudah..adakalanya Allah m'beri kesakitan..keperitan..rasa cam terseksa..rasa cam keseorangan...tapi ingat Allah tidak akan membiarkan hambanya begitu saja..tapi Allah ingin memberi kpd kita sesuatu yg lebih baik..Thanks for Allah..=)..

Dalam jangka masa yg pendek nie...saya telah disyaki DeMam Denggi..
Ketika merasai keSakitan di tubuh saya nie..waktu tu..saya ambil paper Bahasa Melayu..rasa yg kesejukan yg teramat..sakit..cam nak nagis ja..dan tak terdaya..teruSkan ja buat smpai abis masa..(minTa kt Allah mempermudahkan...Alhamdulillah..(tiMe Up) masa pun terus berlalu..dengan pantas..
Hari yg seterusnya..saya terpaksa di pindah di bilik quarintin..dengan di temani seorang sahabat saya...(thaNks fOr my dear...)sebelum m'jwb 2..da beberapa sahabat saya m'beri sedikit sokongan..(InsyaAllah..Allah permudahkan..dalam kesakitan nie izzah..sebenarnye Allah nk bersihkan diri kita dari dOsa2 yg akan menhiJabkan kita dalam m'cari KereDhoaan Allah..) waKtu tu..sya bertambah yakin yg Allah tetap tak akan tinggalkan saya..malah..akan memberi yg lebih baik..
...................selesai nye..paper sejarah..saya terus rehat untuk charge balik energy...eerrmmm..waktu charge energy 2...sahabat saya menncerita mcm2 tentang kesabaran..=)
Tiba-tiba kesakitan 2 datang balik..rasa cm x larat..sahabat saya terus pujuk saya..nak keluar dari bilik quanrintin..tapi saya bet0l2 x larat...tapi x pa..saya paksa diri saya untuk berjalan..dan dipimpin oleh sahabat saya..rinndu nye...saat nie..

Waktu petang 2..saya jatuh tepat2 di depan bilik warden..
Alhamdulillah..ada beberapa sahabat saya ngan junior tu..bantu saya..dan terus merawat saya..
Dalam beberapa jam kemudian umie ngan ayah pun datang..bila umie masuk bilik warden 2 saya terus nagis..nagis yg x terhingga..umie dengan hati keIbunye..memujuk.."da la...Allah sayangkan tirah..."walau perkataan 2 ringkas tapi..terlalu bermakna bg saya...Ssssayangggg Umieee....
Umie pun terus bawa saya jmpa ayah...dan saya cium ayah tanda hormat saya sbg seorang anak..
Waktu malam 2..datang lagi kesakitan 2..saya muntah..dan selurh badan berbintik merah..waKtu gak umie ayah hantar saya kt hopitaL..dalan pukul 4.15 pg...Saya ditahan masuk wad sbb kata doKtor saya di sya'ki denggi.. waktu 2..hati nie..terlalu sedih dan perit..dgn teringat nye..SPM..Umie m'hampiri saya dgn penuh kasih sayang seorg ibu.."Tirah..bersabar la..semua nie..adalah kifarah kita..Allah nak ampuni dosa kita..Allah syg kita"waktu saya betol2 sebak..past2 ayah pn pesan gak.."banyak berdoa.. lagi2 tirah dlm nie..sedang b'jihad..jihad dlm belajar..pasti Allah bantu.."...Ayah umie pn pergi nak menunaikan solat subuh..(Azan subuh seDang berkumandang..)

Saya hanya duduk diatas katiL lepas selesai sOlat subuh..dalam otak fikiran saya terfikir mcm"...adakah aku sempat ka..nak ambil SPM lagi..sempat ka...nak tegok result...errrmmm...Astagfirullah..apa.. nie..mengarutnye..sepatut nye..aku mesti banyak berdoa bukan nye..fikir benda nie..
Dalam...pengalamn yang saya lalui nie...banyak iktibar dan pengajaran yg saya perolehi..dalam pengalaman ni gak...saya benar-benar mengenali erti "uKhwahfillah"...sebab nye..waktu saya sakit still gi ada sahabat di sisi..sahabat sentiasa study dgn saya..tolong ajarkan saya..bantu kemas kan barang saya (rombakan bilik)..
dan macam2 gie...terima kasaih semua nye...mga Allah sentiasa memelihara diriMu..wahai sahibahku..
Selain 2..Umie ngan Ayah adalah sumber Inspirasiku...walau saya duduk berjauhan tapi umi ayah sanggup datang ke perlis untuk melawat anak nye..=)..sEmoga Allah sentiasa memberkati dan merahmati umie ayah...
Betul kata da sebuah hadith 2..keredhoaan Allah 2...terletak pada keredhoaan ibu bapa..so...hak anak pada ibu bapa nie..adalah..berbakti pada kedua orang tuanye..
Tak lupa pada murabbiku...di MATRI yg selalu bagi sokongan dan dorongan..waktu sakit 2...cikgu nizrana da call nak menaya khabar....da beberapa murabbi lain..yg melawat saya waktu 2..saya da sihat ckit nak ambil paper...salah satu nye..cikgu norezan..Jazakallah..

So..kesImpulanye..=) Bersabarlah kerana Allah dan sepatutnye..kita bersabar sepertimana kesabaran org yg yakin akan datangnya kemudahan, mengetahui tempat tinggal yang baik, pengharapan pahala yg senang menginkari kejahatan..Sebanyak mana masalah yg kita hadapi, tetaplah bersabar kerana kemenagan itu sesungguhnya akan datang bersama dengan kesabaran..jalan keluar datang bersama kesusahan..dan dalam setiap kesusahan itu ada kemudahan... 


 

  




 

No comments:

Post a Comment